Mötet

Lördag morgon vaknade jag, snegla på klockan, 06:12.
Blundade och försökte sjunka ner i sömnvärlden igen, men, men, men, 30 minuter senare var jag uppe ur sängen och tittade ut. Fortfarande mörkt och frost på bilen.
Vad skall jag hitta på nu, frukostsällskapet drar timmerstockar.
Om man skulle åka ut på en morgontur med kameran kanske.
Tänkt och gjort.
Nu rullar jag ut ur Nossebro, ut på grusvägarna:
 
 
Där ute på gärdet får jag syn på en räv.

Snabb rackare som jag med nöd och näppe lyckas fånga.
Vet problemet med ljus och slutarhastighet, f.. tappade  bort den i backspegeln.
Hmmm... känner en besvikelse över att ögonblicket är borta.

Ja det är bara att glida vidare, räven har säkert gömt sig i skogen.
Precis när jag skall börja åka framåt, så ser jag en rörelse i högra sidospegeln.
Räven som hoppar upp på sidan av grusvägen upp på en liten bergknalle. Den hade närmat sig bilen och befann sig bara någon meter bakom bilen när jag började rulla.
Stannar bilen, hjärtat pumpar, adrenalinet rusar och jag famlar efter kameran, enbensstativet fastnar, fipplar, får syn på räven sittandes på bergsknallen, tar några kort, f.. rutorna är ju uppe på höger sida, fipplar med knappen till fönsterhissen.
 
Nyfiket sitter den där och tittar på bilen.
Jag måste komma närmare, objektivet är på max, 300 på brännvidden.
Jag backar försiktigt, närmare , närmare medans tankarna far genom huvudet, avstånd, uppsikt bakåt, motljus, försöker se en glugg mellan säte stolpar växter aaaa...... .
 
DÄR!!!!
 
NEJ, RÖR DIG INTE !!!!
Skriker jag inombords.
 
Tänker, kommer ihåg ett tidigare tillfälle med vilt.
Visslar en svag men stigande ton.
 
Den stannar till ... ...
 
Jag visslar igen och där sitter den med öronen spelande.
 
 
Sen vänder den sig om och hoppar över bergsknallen och försvinner in i skogen.
 
Där sitter jag, med en bil på tomgång, adrenalinkick och jag har mött en nyfiken räv.

Kommentarer
Postat av: Urban Björklund

Där du Arto. Många häftiga Räva bilder. Några riktigt bra.

2013-10-19 @ 16:13:13
URL: http://www.urbanbphoto.com
Postat av: AnnaKK

Vilket superkul möte!! Bra mycket bättre att ägna den tidiga morgonen åt det där än att sova bort den!! :-)

Var ute i natt och skjutsade på min dotter som varit på fest, och fick se några rådjur traska över vägen framför bilen (två olika på två olika ställen). Inget ovanligt, men trevligt ändå - förutsatt att man ser dem igod tid, så klart, och inte krockar med dem. :-)

2013-10-20 @ 18:17:26
URL: http://annakk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0