Rörelseoskärpa

Nikon D90 28-300, ISO 400 F/20 S3sek BV 40mm
Nivåjusterad, beskuren.

Nikon D90 28-300, ISO 400 F/20 S2sek BV 40mm
Nivåjusterad, beskuren, konverterad till svartvitt.
Hur jag tänkte och gjorde?
I bakhuvudet flög tanken från senaste gången jag var på danstävling och fotograferade och fångade rörelse, visad tidigare i bloggen.
Manuellt läge, Bländare 20 för att kompensera för längre Slutartid på 3 sek.
Av 20 exponeringar där modellen rör sig på olika sätt valde jag 2 bilder.
I dataprogrammet har jag sedan gjort en mindre nivåljustering ljusmässigt för att minska/öka det vita ljuset. Alternativ Konvertering till svartvitt.

Kommentarer
Postat av: elisabeth

Först av allt måste jag säga att det är läckra bilder!

Men sen kommer frågan... har du bett modellen att röra på sig?

I så fall känns det som en finurlig tolkning och jag lyfter på hatten. :-)

Du skriver 28-300... ja, men vilken exponerade du på? Det är ju det som är intressant.



Superkul du hänger på Arto! Det är lite enkla övningar nu i början för det är ett rätt kunskapsojämnt gäng som är med. Så det är bra om man sakta jobbar sig in i tekniken liksom.

2012-01-19 @ 00:44:37
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: elisabeth

Eller, nu läst jag 40mm, stämmer det?

2012-01-19 @ 00:45:59
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: elisabeth

Aha, då fattar jag! Kul tanke, och bra genomfört säger jag då. Är nog klurigt att få till det!

En annan variant med denna bild hade kanske varit att försöka få med något mer, som visualiserar rörelsen mer. Kanske en arm eller så.

Snyggt jobbat och tänkt! :-D

2012-01-21 @ 11:37:15
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Bonnfrua

Hej!

Tack för dina kommentarer!!!

Du undrade om antal exponeringar, fem tror jag det var. JAg bara knäppte när mina "gubbar" busade och inte brydde sig om kameran. Bilden jag valde var den när Makens ansikte syntes bäst.



Dina bilder är i en annan klass än mina, helt klart! Gillar hur du har tänkt och hur du fått fram det, samt att du beskriver det även med ord så att jag kan följa din tankegång.



Håller ögonen öppna om du är med på onsdag igen!

2012-01-21 @ 17:39:10
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: AnnaKK

Hej!



Idén till dessa bilder gillar jag - har själv fotat dans som innebar rörelseoskärpa på fotona vid något tillfälle. När det gäller komp/pose så föredrar jag det svartvita framför det i färg - tycker även att det svartvita är mer vilsamt och behagligt att titta på. Jag tror att dina foton här hade vunnit på att ha mera luft kring motivet - det känns som om själva rörelsen är instängd snarare än fri, när det är så tajt. Å andra sidan var det kanske just den känslan du ville ha fram?

2012-01-24 @ 08:29:09
URL: http://annakk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0