Kort skärpedjup

 Nikon D90 28-300, ISO 400 F/5,6 S1/320 BV 300mm. Endast beskuren

 Nikon D90 28-300, ISO 400 F/5,6 S1/500 BV 300mm. Endast beskuren

 Nikon D90 28-300, ISO 400 F/5,6 S1/2000 BV 300mm. Endast beskuren

 Nikon D90 28-300, ISO 400 F/5,6 S1/1600 BV 300mm. Endast beskuren

 Nikon D90 28-300, ISO 400 F/5,6 S1/800 BV 300mm. Endast beskuren


Hur jag tänkte och gjorde?
Kort skärpedjup. Svårt att komma på ett bra motiv, så jag bläddrade tillbaks i tidigare års fotomappar och funderade.
Så hittade jag bilden som visas i föregående inlägg "Ekorren".
En bild som beskriver kort skärpedjup på ett bra sätt i min mening.
Sen var det bara att ge sig ut och försöka få till denna utmaning.
A-läge på kameran, F/5,6 max tele för att sedan ut och fånga ögonblicket.
Katten som bara ville in, 5 exponeringar 2 bilder.
Ekan när den ligger i snön, 1 exponering 1 bild.
Emelie fotar "Åsikten", 1 exponering 1 bild.
Anette kisar, 1 exponering 1 bild.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Vilka helt underbara bilder på katten! Har du dresserat den att gapa eller? :-)

Jag tycker du har valt utmärkta motiv för att visa på fördelen med kort skärpedjup för att lyfta fram huvudmotivet.

Extra plus för bildkompositionen!

Ska vi leta något att ändra på så skulle det kunna vara att låta bilderna "sticka ut" lite mer. Men då handlar det nog mest om bildbehandling på de översta bilderna. Däremot den understa på Annette, hade jag kunnat tänkt mig en annorlunda vinkel. Lite ovanifrån eller underifrån för att göra bilden lite mer "spännande".

Usch, det är svårt att hitta punkt nr 3 "något annorlunda med bilden"

Snyggt jobbat! :-)

2012-01-27 @ 00:36:53
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com
Postat av: AnnaKK

Hejsan!



Ja, inga problem här inte med att använda sej av nyttan med det korta skärpedjupet. :-) Fotona på katten är ju riktigt häftiga - man blir ju nästan rädd för att bli biten rakt genom datorskärmen! ;-)



Sen gillar jag kompet i fotot på fotografen bakifrån. Fast stolpen som går "genom" huvudet borde kanske inte vara där...? Men i övrigt är det ett bra foto där man anar lagom mycket av bakgrunden och det som uppenbarligen håller på att förevigas där. Man blir så pass nyfiken att man gärna skulle vilja se de fotona som den personen tog! :-)



Tog mej en titt på ditt ekorrfoto också. Jättefint!!! :-)



Trevlig helg!

2012-01-28 @ 10:00:39
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: annette

Kul att Du valt så helt skilda motiv till Dina bilder, kattbilderna är ju helt suveräna, kan inte bli bättre, detaljen på båten likaså den snyggt fångad och den visar fördelen med kort skärpedjup.

Svårt att hitta ngt som skulle förändra övriga bilder, kanske lite annan vinkel på bilden med fotografen för att slippa stolpen på höger sida?



Tack för kommentar hos mej!



annette

2012-01-28 @ 15:50:08
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0